Marcel Heese: „Taip, yra žmonių, kuriems patinka mano leidžiama muzika. Bet aš juk tik groju kitų kūrybą. Gerbėjų turi turėti muzikantai, aš tik didžėjus“
Šis netoli Berlyno išaugęs vyrukas didžiąją savo kol kas trumpos karjeros dalį yra "Tresor" štabo narys. Tai - ir garbė, ir patogumas, ir, žinoma, kokybės ženklas. Įdomu, kad įtaigius setus klubuose raitantis ir tuo didžiuotis turintis teisę Marcel Heese labai blaiviai suvokia skirtumą tarp to, ką daro didžėjus ir kas iš tiesų yra muzikantas. Atrodo, pastaroji jo veikla irgi bus atskleista - turbūt tada, kai pats Marcel suvoks, kad tam atėjo laikas. Gruodžio 3 ir 4 dienomis jis mūsų kojas ir rankas sveikins būtent kaip didžėjus. Kol kas ciklo "Kas kaip moka, tas taip techno" svečias pasakoja apie viską nuo pradžių. O pradžia - meilės parade...
Skaičiau, kad įvykis, pakreipęs tavo gyvenimą link elektroninės muzikos, buvo "Love Parade". Žinoma, po tiek metų tavo skambesys jau gerokai nutolęs nuo to, kurį pastaruoju metu propagavo šis renginys. Visgi kaip reagavai išgirdęs apie šios vasaros nelaimę? Ar manai, kad tokie renginiai turi ateitį?
Žinoma, buvau šokiruotas. Todėl, kad tokia tragedija galėjo įvykti Vokietijoje - taisyklių ir nurodymų šalyje. Čia juk reguliuojama kiekviena smulki gyvenimo detalė. Sunku įsivaizduoti, kaip niekas to įvykio tunelyje nenumatė. Daugiau gal nesigilinsiu, nes tiksliai nežinau, kas bloga ten įvyko.
O apskritai tai taip, manau, kad renginys save jau peraugo prieš daug daug metų. Paskutiniu metu tai tapo tiesiog labai skirtingų žmonių susibūrimu - gal jau pastarąjį deštmtmetį. Daugelis ten vykusių žmonių tiesiog norėjo pagerti, o apie muziką net nepagalvodavo. Žinoma, poreikis tokiems dideliems renginiams tikrai yra, bet kažkam tokio, kaip "Love Parade" dešimtajame dešimtmetyje, Vokietijoje ateities nematau.
Kas padėjo elektroninėje muzikoje išgirsti daugiau, nei klausant setus iš "Love Parade" užkabinęs skambesys?
Kiekvieno šeštadienio vakarą klausydavausi Vokietijos radijo laidos "Sputnik", ten leisdavo labiau underground muziką. Nors, jei atvirai, tai buvo gana lengvai prieinami reikalai - schranz, Chris Liebing, DJ Rush. Tuo metu tai buvo vis dar gana populiaru ir bent jau atvėrė man duris.
2003-aisiais pradėjau pirkti įrašus, tuo pačiu ir skaityti žurnalus "Raveline", "Groove", kiek vėliau - "de:bug". Ten ieškodavau įrašų apžvalgų ir panašių dalykų. Visgi žinias labiausiai padėjo gilinti internetas. To, kas patinka, ieškodavau įvairiuose forumuose.
Daug įtakos turėjo ir muzika, skambėjusi "Tresor" - dažniausiai tai buvo rezidentai DJ Dash ir Dry, bet ir Surgeon setai labai padėjo formuotis skoniui.
O kokie renginiai šiandien įdomūs tau kaip klubinėtojui? Didesni, mažesni, Berlyne ar ne jame?
Kad nelabai dažnai kur nors vykstu vien tam, kad pasilinksminčiau. Iš esmės dėl to, kad visi, kurie man įdomūs pamatyti ar išgirsti, anksčiau ar vėliau groja Berlyne. Prieš keletą metų mėgdavau ir didesnius, ir mažesnius vakarėlius, bet šiandien nesu toks didelis tų didžiųjų gerbėjas. Mėgstu, kai viskas intymiau, privačiau.
Ar Berlynas vis dar techno sostinė, ar ši muzika teliko turistų viliojimo įrankiu?
Negaliu pasakyti, ar sostinė, nes nepakankamai daug žinau apie kitus miestus. Bet tikrai žinau, kad čia vyksta labai daug visko. Žinoma, turistų netrūksta kiekvieną savaitgalį - be jų daugelis klubų būtų pustuščiai. Taigi taip, veiksmas kažkiek priklauso nuo turistų. Bet per akis ir mažesnių įvykių, kuriuos organizuoja entuziastai, nesistengiantys įtikti turistams. Jie daro tai, kas įdomu patiems.
Kokia pati netiksliausia "miesto svečių" hipotezė apie Berlyną?
Sunku atsakyti į šį klausimą, nes nelabai žinau, ko jie tikisi. Na, hipotezė apie nenutrūkstamus vakarėlius yra teisinga. O tai, kad miestas vis dar persigėręs "m_nus" įkvėpto minimal, jau keleri metai kaip nebe tiesa.
Publikai groji trejus metus. Kokias klaidas darydavai karjeros pradžioje? Ar manai, kad tada ir turėjai startuoti, ar reikėjo dar pasitreniruoti, o gal kaip tik pradėjai per vėlai?
Manau, didžiausia klaida ir buvo tame, kad nepradėjau didžėjauti anksčiau. Trejus metus iki tol rinkau muziką ir įrašinėdavau kvailokus miksus su sena "Traktor DJ Studio" versija. Bet gal ir nieko blogo, nes turėjau laiko panerti į muziką giliau, o ne varginti žmones viešai.
Dar, manau, didelė problema buvo tame, kad setus susiplanuodavau namuose, nes labai bijojau reikiamu metu nerasti reikiamo įrašo. Dabar tikrai žinau, kad tai buvo kvaila, nes užmušdavo spontaniškumą. Namuose treniruodavausi daug, o klube situacija būdavo kitokia - kiti grotuvai, mikšeris, ir, aišku, labai garsūs monitoriai.
Kaip bėgant laikui pasikeitė tavo samprata apie tai, kas yra geras didžėjus?
Pirmiausiai mane domino tik technika. Žavėdavausi, kai kas nors grodavo trimis patefonais, ar beatmachingas būdavo beprotiškai tikslus ir greitas. Dabar nebemėgstu, kai viskas per daug techniška, kai įgūdžiai tampa svarbesni už muziką ir jos eigą. Žinoma, negaliu negerbti meistriškumo, bet smagiau, kai yra pasakojama istorija, žmonės siunčiami į kelionę ir panašiai. Taip pat, mano nuomone, geras didžėjus visuomet turi turėti siurprizų.
Kas iš kolegų labiausiai įkvėpė tave pradėti didžėjauti?
Pradžioje greičiausiai Surgeon, nes jo muzika man turėjo labai didelės įtakos. Vėliau tai buvo "Tresor" štabo atstovas DJ Dry, grodavęs būtent tokius įrašus, kokie man tuo metu patikdavo. Net negaliu suskaičiuoti, kiek kūrinių nusipirkau iš pradžių išgirdęs juos jo setuose.
Kaip pats patekai į "Tresor" komandą?
Mane 2008-ųjų kovą pakvietė dabar viena "Ancient Methods" komandos puse esantis DJ Baeks, kuris "Tresor" kiekvieną trečiadienį organizuodavo jauniems didžėjams skirtus vakarus. Grojau juose 2007-ųjų liepą ir lapkritį, ir nuo tada su "Tresor" vyrais bendraudavau. Kai vienas iš pagrindinės sudėties narių persikėlė į kitą miestą ir todėl komandą paliko, jie pasikvietė mane. Dėl to tikrai buvau nustebęs, nes laukiau save naujoku, o aplink buvo daug žmonių, nusipelniusių tokios galimybės daug labiau.
Ar "Tresor" - mėgstamiausia tavo vieta groti? Kuo klubas skiriasi nuo kitų Berlyno vietų?
Jei nuoširdžiai, tai ne tiek daug kur Berlyne ir esu grojęs. Manau, daugiau kartų pasirodžiau ne Berlyne, negu kituose jo klubuose.
"Tresor" ypač mėgstu euforišką atmosferą. Rūsyje besirenkantys žmonės turi daug entuziazmo, o tai - tikra dovana ten grojantiems didžėjams. Publika ten tikrai moka būti dėkinga. Ir tai - pagrindinė to, kad "Tresor" yra mano mėgstamiausia vieta groti, priežastis.
Lankydavaisi ir senojoje "Tresor" versijoje?
Taip, pirmą kartą ten nuėjau 2003-ųjų kovą. Klubas tada buvo daug mažesnis, nei dabar. Publika rinkdavosi maždaug tokia pati, na, gal tuomet buvo daugiau įvairovės. Dabar klubo išdėstymas labai panašus, tik vietos daugiau. Rūsio atmosfera taip pat per daug nepasikeitė.
Kiek tau svarbus bendravimas su gerbėjais? Ar jie įkvepia, ar, galbūt, verčia susigėsti?
Haha, nemanau, kad turiu gerbėjų. Taip, yra žmonių, kuriems patinka mano leidžiama muzika. Bet aš juk tik groju kitų kūrybą. Gerbėjų turi turėti muzikantai, aš tik didžėjus.
Savo "Myspace" esi užsirašęs Benjamino Franklino mintį: "Tas, kuris pasiryžęs atiduoti savo laisvę, kad trumpam apsisaugotų nuo pavojaus, nevertas nei laisvės, nei saugumo". Kodėl būtent ši citata? Ką tau reiškia laisvė?
A, šita. Užsirašiau ją tuomet, kai valdžia ėmė vis labiau riboti žmonių veiksmus, ypač internete. Pavyzdžiui, dabar galioja įstatymas, įpareigojantis telekomunikacijų kompanijas visus ryšių duomenis saugoti pusę metų. Ir nesvarbu, ar tu - įtariamasis, ar taiki asmenybė. Apskritai laisvė man reiškia, kad niekas neturi teisės įsilaužti į mano privatumą, kol to nenoriu aš pats. Štai todėl privatesnių reikalų nekišu į "Facebook", "Myspace" ir kitus socialinius tinklus.
"Soundcloud" vadiniesi fac303, "Discogs" - FaC14. Ką reiškia "Fac" ir tie skaičiai?
Pravardę fac susigalvojau kažkada registruodamasis forume. Nelabai žinojau, kaip pasivadinti, tad pasiskolinau katalogo numerį iš ką tik išleistos plokštelės - tai buvo "Factory Records" išleistas "New Order" kūrinys "Blue Monday". 14 numeriu pažymėtus marškinėlius vilkėjau paauglystėje žaisdamas futbolą, gilesnės prasmės čia nėra. Na, o 303 tai "Roland" bassline'as. Dievinu senuosius "rolandus" ir ypač šitą.
Kaip, perklausydamas muziką, nusprendi, pasilikti kūrinį ir groti jį klube, ar ištrinti? Kokios sudedamosios jo dalys lemia apsisprendimą?
Sunku apibūdinti, man kūrinys turi tiesiog patikti. Formulės nėra. Iš esmės vertinu gilesnius garsus. Turi būti kažkas paliečiančio, mintyse tai turi išlikti ilgiau nei 5 minutes. Jei, pavyzdžiui, jaučiu, kad panašių kūrinių jau girdėjau tuzinus, tikrai nepirksiu. Bet tai - subjektyvu. Kitiems du kūriniai gali skambėti visiškai vienodai, o man jie - visiškai skirtingi. Ar atvirkščiai.

Taip pat kūriniai neturėtų skambėti per švariai. Mėgstu šiek tiek šiurkštumo, net jei tai house kūrinys su išraiškinga nuotaika. Sakyčiau, pavyzdžiu to, kas man tinka ir patinka techno bei house muzikoje, gali būti daugelis Redshape darbų. Muzikalu, melodinga ir tuo pačiu labai organiška.
Galiu pasakyti, ir kas tikrai nepatinka - tipiškas pling plong skambesys, kurio gausu "Plus 8", "Drumcode", "m_nus" ir kitų kompanijų pastarųjų metų leidiniuose. Dar - sirenos garsas, kurį išgirdęs jaučiuosi kaip mašinėlę atrakcionuose vairuodamas.
Ar pasakytum, kad 2010-ieji buvo geri metai elektroninei muzikai? Scena tapo vientisesnė ar kaip tik labiau išsibarstė?
Manau, techno ir house tai tikrai buvo geri metai. Techno nebe toks greitas ir stiprus, kaip prieš kurį laiką, ir jo kuriama tikrai daug. Jei atvirai, visa elektronikos scena manęs nedomina, tiesiog darau, ką darau, ir bandau rasti man patinkančios muzikos. Šiemet tokios radau ir pirkau labai daug. Kai kas gal ir nesutiks, bet įvairovės tikrai daug.
Kokiais nesenais įdomiais atradimais pasidalintum?
Įdomiausias pastaruoju metu atrastas dalykas - leidykla "Blackest Ever Black". Kol kas jie yra išleidę Raime kūrinį, jį galit rasti mano promo mikse Lietuvai. Netrukus bus ir antrasis, kuriame - Regis remiksas. Fantastiška muzika, balansuojanti tarp ritualinio techno, dubstep, abstrakcijų ir ambient soundscape'ų. Taip pat šiemet atradau daug seno disco, italo disco, Chicago house, bet kiti visa tai turbūt jau žino.
Vienas iš man patikusių naujokų - toks vaikinas June. Vieną EP išleido taip pat pavadintoje savo leidykloje, dar jo kūrinys yra "Mathematics Recordings" įvairių atlikėjų rinkinyje. Tikrai gražus analoginis house, atiduodantis duoklę Chicago.
Negaliu nepaminėti ir britų leidyklos "Swamp 81", kurią tvarko Loefah. Toks netipiškas techno ir dubstep lydinys, kaip Scuba, o labai funky požiūris į tai. Ypač patiko čia pasirodę Addison Groove, Ramadanman ir Pinch kūriniai. Pora jų - irgi mikse.
Ar turi ir gėdingų muzikinių pomėgių?
Tai aišku. Anksčiau labai patikdavo "Modern Talking", o tai jau labai popsova. Kartas nuo karto neatsisakau ir Reeko muzikos, cha cha.
Dažnai išleidi pasiganyti savo alter ego Black Smoke? Gal turi jam didesnių planų, ar paliksi kaip antraeilį projektą?
Black Smoke - The Second Annual Deepthroat Report by fac303
Dar nesu viešai pasirodęs kaip Black Smoke, bet kaip tik gruodį turiu suplanavęs vieną nedidelį renginį. Tiesa, tokios muzikos, kokią atidedu Black Smoke, setus esu keletą kartų grojęs ir kaip Marcel Heese. Ateityje naudosiu šį pseudonimą melodingesnei, labiau house muzikai, kuri netinka prie griežtesnio mano grojamo techno. Tai, ką atrenku į Black Smoke repertuarą, taip pat šiek tiek parodo kokią muziką bandau kurti pats.

Kai kurie mano mėgiami kūriniai tinka abiems vardams - pavyzdžiui, nurengtas dubby techno, melodingesnis Detroit techno. Visgi nuotaikų muzikai - Black Smoke, stipresnei - mano tikrasis vardas.
Kaip šiandien groji? Ar keliaudamas į užsienį renkiesi kitokią techniką?
Kai grodavau vinilais ir kompaktais, keliaudavau su pastaraisiais, nes taip buvo tiesiog paprasčiau. Kartais ir tik laptopas su "Ableton Live" ir dviem midi kontroleriais. Dabar groju su "Traktor Scratch" ir laptopu, garso korta, timecode vinilais ir vienu ar dviem midi kontroleriais.
Kaip jau ir pats minėjai, įrašei mums miksą. Ar tai - to vakaro nuotaikų rinkinys, ar būsimų vakarėlių Lietuvoje prognozė?
Tiesiog į vieną folderį susidėjau neseniai pirktą muziką ir dirbau su ja. Rezultatas išėjo kiek kietesnis, nei planavau. Taip, bandžiau pristatyti tai, ko iš manęs galite tikėtis. Įvairus techno ir šiek tiek dubstep.
Ką grosiu, priklausys nuo mano tuometinės nuotaikos, bandysiu ir pataikyti į minios nuotaikas. Tai gali svyruoti nuo gilaus 125 bpm techno iki 133 bpm bangerių. Gal ir koks senas acid house šmotas šen bei ten. Matysim.
O ko iš mūsų tikiesi tu?
Tikiuosi, kad nebus labai šalta - girdėjau atsiliepimų apie praėjusią žiemą, cha cha. Taip pat norėčiau susitikti mielų žmonių ir to, kad renginiai Vilniuje ir Kaune būtų smagūs. Atvirai prisipažinsiu, su jūsų scena pažįstamas nesu, bet turiu Lietuvoje buvusių draugų, kurie apie jūsų vakarėlius ir žmones atsiliepė tik gerai. Taigi ir pats noriu pagaliau pas jus pagroti.
D.D. 2004 - 2016
Degalai Mushroom CMS